اغلب وبمستران و طراحان سايت هميشه اين دغدغه را دارند که سئو سايتشان در حالت معقول و مناسبي بماند. رنکينگ يک سايت نشان دهنده محبوبيت و پيروزي در ميدان رقابتي سايت هاي ديگراست، سئو خوب نيز مزيت هاي بسياري براي يک وبسايت مي تواند داشته باشد. برخي از سئوکاران تازه وارد براي اينکه رنکينگ يک وبسايت را بالا ببرند و بهبود بخشند از تکنيک هايي نظير خريد بک لينک استفاده مي کنند. اما جالب است بدانيد که اين تکنيک ها براي بهبود سئو رفته رفته کم رنگ مي شود. زيرا الگوريتم جديدي به نام الگوريتم رقص گوگل (GOOGLE DANCE ، گوگل دنس) وجود دارد که گوگل به صورت مستقيم وجود يا عدم وجود آن را اعلام نکرده است.
الگوريتم رقص گوگل را مي توان يکي از ناشناخته ترين الگوريتم هاي موتور جستجوي گوگل دانست. زيرا اغلب افراد از اين الگوريتم اطلاعي نداشته و يا به خوبي با نحوه کار آن آشنايي ندارند.
بدين ترتيب نياز است تا الگوريتم رقص گوگل يا Google Dance به خوبي معرفي شود، تا هم صاحبان کسب و کار هاي آنلاين و هم متخصصان سئو سايت بتوانند از آن بيشترين بهره ممکن را ببرند. الگوريتم رقص گوگل داراي توانايي هاي بسيار مهم و منحصر به فردي مي باشد.
الگوريتم گوگل دنس مي تواند به راحتي جايگاه يک سايت را در نتايج نهايي موتور جستجو ارتقاء بخشيده و يا باعث نزول جايگاه يک سايت شود. اين موضوع باعث مي شود اين الگوريتم از اهميت بسيار زيادي برخوردار شود.
با توجه به اينکه براي هر سايتي جايگاه هاي نخست گوگل حائز اهميت بوده، لذا اغلب مديران سايت ها جايگاه هايي که در اختيار داشته را بايد به طور منظم چک کنند. زيرا احتمال ارتقاء جايگاه و يا تنزل جايگاه در نتايج گوگل به خاطر وجود الگوريتم رقص گوگل، براي همه سايت هاي اينترنتي وجود دارد.
گوگل با بالا آوردن موقتي يک سايت يا محتواي تازه به آن فرصت ميدهد تا بيشتر در معرض ديد کاربران قرار گيرد.
واکنش کاربران (از جمله کليک روي لينک، اسکرول کردن صفحه، زمان ماندن در صفحه، نرخ پرش و…) در دورهاي که اين سايت بالا است به دقت زير نظر رباتهاي گوگل قرار ميگيرد و اگر اين محتواي تازه توانست کاربران را راضي کند، رتبه آن ارتقا پيدا ميکند. اگر نه، به سر جاي اول خود يا حتي پايينتر سقوط ميکند.
گوگل با اين روش از کاربران کمک ميگيرد، تا محتوايي را که شايستگي ديده شدن دارد بشناسد و جايگاه بهتري را به آن اختصاص دهد.
يکي از اصلي ترين دلايلي که الگوريتم رقص گوگل به وجود آمده است، به وجود آوردن شرايط يکسان براي صفحات اينترنتي مي باشد. الگوريتم رقص گوگل اين توانايي را دارد که فاکتورهاي مختلفي که براي رضايتمندي کاربران از صفحات اينترنتي مورد نياز بوده را بررسي نمايد.
مقداري از اين فاکتور ها قبل از اينکه صفحه اي به کاربر از طريق گوگل معرفي شود، بررسي مي شوند. اين فاکتور ها شامل ريسپانسيو بودن، سرعت مناسب سايت، رعايت اصول طراحي سايت و همچنين رعايت اصول نگارشي در محتوا هاي سايت مي باشد.
برخي از فاکتور ها را نيز پس از نمايش به مخاطب مورد بررسي قرار مي دهد. اين نوع از فاکتور ها شامل مدت زمان سپري شده توسط کاربر در صفحه، درصد ورود کاربران به سايت، اشتراک گذاري صفحات در شبکه هاي اجتماعي و همچنين ميزان ثبت ديدگاه از طرف کاربران پس از ورود به سايت مي باشند. بدين ترتيب شرايط يکسان براي همه صفحات اينترنتي جهت گرفتن جايگاه مهيا مي شود.
يکي از مشکلاتي که بسياري از صاحبان سايت هاي اينترنتي و يا حتي متخصصين بهينه سازي سايت دارند، عدم اطلاعات کافي براي نحوه واکنش در صورت مواجه شدن با الگوريتم رقص گوگل مي باشد.
از آنجا که ممکن است در موارد بسيار زيادي الگوريتم گوگل دنس باعث افت جايگاه يک صفحه اينترنتي شود، اغلب افراد در صورت مواجه شدن با الگوريتم رقص گوگل، به سراغ موضوعاتي مانند ويرايش محتوا و يا در برخي مواقع حذف آن و يا حتي اقدام به خريد بک لينک مي روند، اما اين چاره کار نيست. زيرا چنين کارهايي هيچ نتيجه اي در تغييرات ناشي از الگوريتم رقص گوگل ندارند.
در حقيقت اين تغييرات يک امر طبيعي بوده و هيچ گونه جاي نگراني بابت اين تغييرات وجود ندارد. لذا افرادي که در زمينه بهينه سازي سايت فعاليت داشته و يا حتي افرادي که صاحب کسب و کار هاي اينترنتي بوده، بايد توجه داشته باشند که نياز به هيچ کدام از اين اعمال نبوده و معمولا گوگل پس از انجام آزمايش صفحه را به جايگاه قبلي خود باز مي گرداند.
پاسخ به اين سوال فقط يک جمله يا کلمه نيست اما ميتوان گفت تحليل رقبا مهمترين کاري است که بايد انجام داد. يعني ببينيد رقبا چه چيزهايي دارند يا چه چيزهايي ندارند.
استفاده از ابزارهاي تحليل و آمارگيري گوگل يعني گوگل وبمسترتو و گوگل آناليتيکس کمک زيادي به پيدا کردن نقاط ضعف و قوت ميکنند، از عنوانهاي جذاب و ترغيب کننده استفاده کنيد، توضيحات متا را جدي بگيريد، لينکسازي داخلي را به درستي انجام دهيد تا نرخ تعامل بيشتري به دست آوريد، در تهيه محتوا هميشه راضي کردن کاربران را در اولويت قرار دهيد.
رقص گوگل يا همان گوگل دنس جزو الگوريتمهاي معروفي مثل گوگل پاندا، گوگل پنگوئن و مرغ مگسخوار محسوب نميشود.
اگر از نظر فني و موشکافانه نگاه کنيم، بله همين بالا و پايين کردن هم يک الگوريتم پيچيده است اما بيشتر کارشناسان سئو آن را در فهرست آپديتهاي بزرگ الگوريتم گوگل قرار نميدهند.
بعضيها اعتقاد دارند که گوگل دنس همان دوره زماني 3-15 روزه است که سايتها بالا و پايين ميشوند؛ بعضيهاي ديگر هم اعتقاد دارند که گوگل دنس بخشي از الگوريتم اصلي موتور جستجوي گوگل است.
اما اگر نظر من را بخواهيد، ميگويم که اصلاً هيچکدام از اينها مهم نيست؛ مهم اين است که بدانيم رقص گوگل چگونه عمل ميکند و چطور بايد سايتمان را براي آن آماده کنيم. فقط بد نيست بدانيد که گوگل از سال 2003 شروع به استفاده از اين روش براي بهبود رتبهبندي سايتها کرده و در سال 2014 پتنت (حق امتياز) آن را به ثبت رسانده است.
با توجه به اطلاعاتي که در اين مقاله ي آموزش سئو به آنها اشاره شده است، مي توان به اين نتيجه رسيد که در صورت مواجه شدن هر سايتي با الگوريتم رقص گوگل و به اصطلاح گرفتن ترکش هاي اين الگوريتم به سايت، نيازي به انجام کارهايي مانند بک لينک و يا استفاده از سئو کلاه سياه نمي باشد. زيرا پس از طي کردن زمان مشخصي، سايت مربوطه به جايگاه هايي که از قبل در اختيار داشته، دسترسي پيدا مي کند.
منبع: اف تي سنتر
درباره این سایت